einde week 1 - Reisverslag uit Nazca, Peru van familie Bruin - WaarBenJij.nu einde week 1 - Reisverslag uit Nazca, Peru van familie Bruin - WaarBenJij.nu

einde week 1

Door: jente

Blijf op de hoogte en volg familie

10 Augustus 2016 | Peru, Nazca

8-08
Lekker langer in bed gelegen en daarna ontbijt. Ff anders dan de eerste paar keer ontbijten. Normaal was het selfservice en nu stonden er een paar dingen op tafel en je kreeg een gebakken ei. Daarna lekker gezeten. Rond 10.00 gingen we zelf naar een museum van Antonini, een archeologisch museum. Het was een blik op de Nasca cultuur. Ook een replica van de Nasca lijnen en een aquaduct van Cantalloc. Best interessant en sommige stukken tekst erg uitgebreid. Daarna gingen we een soepje doen en nog ff gezeten. Het was weer lekker weer, zonnig en warm. ’s Middags koelde het al sneller af. Om 15.00 werden we opgehaald voor de excursie. Na maar een paar meter was de eerste stop. Dit was bij een huisje dat bijna niet opviel. In het ene gedeelte stonden twee weefgetouwen. Een grotere en een kleine. Er werd uitgelegd hoe de kleuren werden gevormd en waarvan ze het touw maakten. Dit was van babylama (een soort lama, geen echte babylama), lama en katoen. De kleuren werden gemaakt door heet water te mixen met bepaalde bladeren, vruchten, zilver en met steen. Ook maken ze met zilver en andere stenen verschillende sieraden. Ze had niet zo’n grote ruimte, maar wel veel traditionele kleden en sieraden, en allemaal erg duur. Ff verder was een pottenbakkerij. Daar waren een paar originele potten en de rest was replica. De man legde ons in het kort uit hoe de pot werd gemaakt en het verven. De verf wordt ook gemaakt door met stenen te mixen. De kwast wordt van babyhaartjes gemaakt. Ze doen bij de tekeningen overal een zwart lijntje tussen de verschillende delen om kleuren te scheiden. Daarnaast was er een ruimte met potten en andere klei dingen zoals een masker, een soort fluit en schaaltjes. Ook weer voor een niet al te lage prijs. Toen gingen wij een eindje rijden naar de tombes. Het was ‘in the middle of nowhere’, oftewel midden in een soort woestijn. Het was daar erg winderig, maar wel zonnig. Hier waren een stuk of tien tombes met mummies erin. Dit was interessant om te zien, alleen na 5 tombes zag het er wel een beetje hetzelfde uit. Toch nog leuk om te zien. De mummies zaten in foetus houding, zodat ze konden herboren worden in het hiernamaals. Ook waren vaak ingepakt met katoen en hun eigen haren om hen heen. Vroeger lieten zij hun haren gewoon doorgroeien, vaak tot ongeveer 2 meter. Als het een familiegraf was zaten ze naast elkaar en was er aan het eind een opening gebleven om familieleden erbij te doen. In bijna elk graf lag eten erbij wat dat persoon lekker vond, zodat hij of zij zich kon voeden als hij of zij werd herboren. Baby’s waren ook gevonden, soms met soms zonder eigen tombe. Anders werden zij door de archeologen in een lege gevonden tombe gedaan. We gingen hierna gelijk naar het hotel. Nog ff douchen, eten en met de taxi naar het busstation. Daar moesten we heel lang wachten op de bus. Die nog eens te laat was ook. De stoelen in de bus waren een soort vip stoelen tegenover de stoelen bovenin. Met kussen en deken en lekker ruim. Het was al gauw fris die avond, gelukkig in de bus wat warmer.

9-08
Redelijk geslapen in de bus. Helaas kregen we geen ontbijt in de bus. Maar gelukkig was mama voorbereid en had ze zoute koekjes mee. Een uur later dan gepland kwamen we aan in Arequipa. Zo verder met de taxi naar het hotel. Het weer is weer prima. Het hotel is erg mooi en de kamers zijn prima. De kamer is wel groot, alleen geen koelkast op onze kamer dit keer. Maar het ziet er wel allemaal goed uit. Vandaag lekker een vrije dag. Rond 12 uur zijn we de stad in gegaan. Daar gingen we naar een bakkerij toe en hebben we lekker 5 gebakjes gedeeld. Daarna kort rondgelopen en terug naar het hotel. Allemaal hebben we lekker op bed gelegen en daarna gingen we uit eten. Eerst konden we niet vinden wat we wilden, oftewel heel lang lopen. Uiteindelijk een traditioneel tentje gevonden met traditionele muziek. Niet veel wat Zino en ik wilden, maar wel traditioneel eten. Mama had hete Chili gevuld met vlees en aardappelen met kaassaus. Papa had alpaca en Milou had traditionele biefstuk. Zino en ik had lekker patat en zoete tomatensoep gedeeld. En daarna lekker te bed.

10-08
Lekker langer in bed gelegen en weer ruime keus van ontbijt. Het zonnetje schijnt en het is al best warm. We gingen rond 9 uur de stad in. Daar hebben wij een stadswandeling gemaakt. We gingen onderweg naar een klooster, die je volgens het boekje moet bezoeken. Het Monasterio de Santa Catalina, nu wonen er nog maar 30 nonnen. Het was leuk en interessant om te zien, alleen op slot waren het allemaal kamers van de nonnen allemaal bijna hetzelfde. De kamers voor de nonnen bestonden uit een bed, stoel of hele tafel met stoelen en vaak een keukentje erbij. Je kon zien hoe de nonnen rond 1900-1970 leefden. Daarna liepen we langs een paar mooie gebouwen en we zijn nog in Museo Santuarios Andinos geweest. Dit was een museum over een paar mummies gevonden in de hoge bergen, daar waar het heel koud is. Oftewel de mummies zijn daar bevroren bewaard gebleven. De belangrijkste was Juanita, daarnaast nog 3 jongens en 3 meisjes. Allemaal op jonge leeftijd, Juanita was tussen de 12 en 14 jaar. Zij, net zoals de andere, werden geofferd door de Inca's, omdat of de Goden boos waren of voor vruchtbaarheid voor de gewassen. Zij werden ingepakt door katoenen en lamavacht dekens en hadden allemaal offer voorwerpen bij zich. Schaaltjes, kommetjes, lamabeeldjes, poppetjes en kleden. Voornamelijk van brons, zilver en goud. Dit was erg bijzonder en interessant. We hebben de mummie van Juanita zelf bevroren gezien, bij haar is het meest van het lichaam bewaard gebleven door de kou, 6000+ m hoog. Haar haar, tanden, organen, nagels en een deel van de huid. Daarna verder gelopen en liepen langs de straten, waarvan een straat helemaal vol met kleine brillenwinkels. Letterlijk wel meer dan 120 brillenwinkels. Ook nog 5 mannenpakken winkels naast elkaar. Op straat staan ook bijna overal minikraampjes met veel snoep, chips en drinken. Ook nog heel veel fietskarretjes met een vriesbox waarin ijsjes zaten. Daarna liepen we verder naar het hotel en bleven we daar ff. Daarna gingen we nog weer lekker uit eten en weer lekker op tijd te bed.

• 11 Augustus 2016 - 06:59

Marijke Of Jacob Jan Blom:

Mooie avonturen! Leuk om te lezen. gr Marijke & Jacob Jan

• 11 Augustus 2016 - 10:39

Jolanda:

Interessante verhalen en belevenissen. Veel plezier met alles wat nog gaat komen! Groetjes Jolanda

• 11 Augustus 2016 - 12:38

John En Inek:

Jullie snuiven een heleboel cultuur. Dat worden straks werkstukken over Peru. Heel leuk om allemaal te lezen. Jente, hoe is het met je hiel? Lekker verder genieten! Dikke zoenen.

• 11 Augustus 2016 - 13:24

Ton:

Nou, jullie doen wel veel indrukken op, deze vakantie. Helemaal leuk.. En buiten 'de hiel' geen tegenvallers. Houden zo. En sterkte met de hiel.

• 11 Augustus 2016 - 19:17

Tiny Van Dam:

leuk jullie verhalen weer te lezen
    blijf lekker genieten
    verder veel groetjes
    vader en moeder van daml

• 11 Augustus 2016 - 20:11

John En Inek:

Nog even wat melden: het regent hier de hele dag, vanavond doen we de kachel aan. Doei.

• 11 Augustus 2016 - 21:47

Leopoldine Vonhoff:

Fijn dat jullie het naar je zin hebt, en Mooi weer, hier giet het de hele dag. BAH!
    Inderdaad kachel weer. groetjes. xxx

• 12 Augustus 2016 - 23:32

Nico En Karin:

Leuk al deze bezienswaardigheden met jullie mee te beleven. We kijken al uit naar de filmpje van Zino, dan is het plaatje voor ons helemaal compleet. Succes met jullie verslagen en film materiaal.