begin week 2 - Reisverslag uit Chivay, Peru van familie Bruin - WaarBenJij.nu begin week 2 - Reisverslag uit Chivay, Peru van familie Bruin - WaarBenJij.nu

begin week 2

Door: jente

Blijf op de hoogte en volg familie

13 Augustus 2016 | Peru, Chivay

11-08
Weer op tijd ons bed uit. 6.30 dit keer. Weer ff ontbeten en daarna wachten op de bus. Deze reis duurt 2 dagen en heet de Colca Canyon. De bus kwam ff over 8.00. In de bus zaten 2 Australiërs, 2 Peruanen en 1 Brit. Ook een Engelssprekende gids die de hele weg praatte. Ze wist erg veel en was goed te verstaan. We vinden het alleen knap hoe ze bijna 5 uur achter elkaar kan praten. Eerst zijn we gestopt bij een winkeltje om ff te plassen, heel veel water kopen en wat coca snoepjes. Die snoepjes waren tegen hoogteziekte, want de reis had heel veel hoogteverschil. Want we gingen van 2800 meter naar 5000 meter. Gelukkig waren die snoepjes best lekker. Daarna stopten we om foto's van drie vulkanen, waarvan 1 actief, te maken. We reden verder en zagen onderweg verschillende dieren. Voornamelijk alpaca's, lama's en Vecuñia's, ook een soort lama. Onderweg ook gestopt om foto's van de dieren te maken, bijvoorbeeld Guanaco's, een soort lama. We kwamen ook op een plek waar je met de lama's en alpaca's kon knuffelen en aaien. We stopten ook bij een uitzicht waar je stenen op kon stapelen en dan een wens doen. De steenhopen, genaamd Apachetas, zijn aan de berggoden gewijd. Ff verder was een meertje met flamingo's en nog een paar vogels. Ook ergens zagen we een konijn met een staart van een eekhoorn en lange oren, genaamd de Viscacha. Het uitzicht was erg mooi en om ons heen was het steeds woestijnachtig met af en toe in de verte een stukje groen. Ook was de weg af en toe slechter en heuvelachtig. We vonden de reis erg mooi en morgen gaat de reis verder naar de Colca Canyon zelf.
Aan het eind van de reis gingen we lunchen. Het was een toeristisch restaurant en we moesten zelf betalen, duur dus. Het was wel lekker, een soort klein buffet. Ook nog ff lekker gekletst over Peru met de gids. Toen we klaar waren werden we gebracht naar ons hotel om ff om te kleden, want we gingen naar de hot springs. Ons hotel ligt in Chivay op 3600 meter hoogte, iets frisser dus. Het hotel is weer prima en we hebben een kachel en elektrische deken. De hot springs waar we eerst heen zouden gaan is toeristisch, dus erg druk. Daarom gingen wij iets verder. Hot springs zijn 3 tot 4 hete baden van 37, 38 en 39 graden, volgens mam pap Milou en Zino lekker warm. In de koude rivier ernaast kon je dan afkoelen. Ik ben zelf niet erin gegaan, alleen met een been, omdat ik niet met mijn ander been erin kon/beter van niet. Het werd ook al gauw koud en in de avond al helemaal, vanwege de hoogte dus. Op de terugweg naar ons hotel konden we ff langs de winkel en hebben we chips, koekjes en drinken gehaald. 's Avonds hadden we niet zoveel honger dus hebben we in papa en mama's kamer lekker chips gedaan en wat gedronken. Daarna lekker te bed want we moeten er weer vroeg uit.

12-08
Nog vroeger ons bed uit, 5.15. Erg moe en vandaag is het een stuk kouder. Ook op de reis zelf, do hoogte in. Lekker ontbeten en de bus was er rond 6.30. We gingen vandaag verder met de Colca Canyon excursie. We haalden iedereen onderweg op. Bij de Australiërs gingen we uitstappen om het plein te bekijken en de kerk. Op het plein waren, al heel vroeg, kraampjes en danseressen. De danseressen waren de traditionele dans in traditionele kleding aan het doen. Ook zit steeds bij bijna ieder kraampje een vrouw in traditionele kleding en met allemaal souvenirs op hun kleedje. De kerk was vanbinnen en vanbuiten erg mooi, zeker voor deze algemene dorpen, niet al te rijk. Heel mooi van bladgoud en versierd. Zino heeft nog een kaarsje aangestoken voor Oerpake. Ook hebben we ff gebeld naar opa van Dam en keihard gezongen buiten op het plein, iedereen stond te kijken. Daarna verder de Peruanen opgehaald over een raar weggetje, veel hobbels en bochten. Daarna verder gereden met de excursie. Onderweg kon je nog veel keer stoppen bij een mooie uitzicht, maar het was daar steeds zo druk dat we er op de terugweg wel langs gingen. We reden toch dezelfde weg heen en terug. Ons toppunt was op 3200 m bij een punt waar je Condors kon zien, maar ook Arends. Daar konden we een paar mooie foto's van maken. Toen we net terug reden ging een condor net op een rots dichtbij zitten. Dus ff stoppen en foto maken. Toen wachten tot hij ging vliegen, duurde erg lang, maar we hebben het wel mooi op de film. Daarna stopten op de uitzichtplekken, nog een paar foto's gemaakt en daarna was het wel weer genoeg. Overal stonden op de uitzichtplekken kraampjes met alpacatruien, sjaals, wanten mutsen en souvenirs. Ook bij een plek kon je fruit van de cactus kopen en ijs daarvan kopen, maar dat hoefden wij niet. We zijn teruggereden naar het hotel en doei gezegd tegen de anderen meereizende. Alleen de Peruanen waren erg op zichzelf en de man was een bemoeial en verbeterde de gids steeds als het om info over Peru ging, over de kleinste details. Daarna zaten we lekker in onze kamer wat drinken en lekkers. 's Avonds gingen we op zoek naar een restaurant. In de stad vonden we een restaurant, trap op en een moeilijke deur om te openen. Eindelijk open, viel de stroom uit. Kaarsen aan, lekker sfeervol, en ontzettend lekker gegeten. Daarna met de tuktuk terug, klein stukje maar toch leuk. Daarna te bed, want weer vroeg eruit.

13-08
Eindelijk een vrije ochtend, maar het ontbijt was tot 8.00, dus weer vroeg eruit buurman. Daarna ff in bed gedoken en om 10.00 moesten we onze kamer al uit. We hebben heet water gehaald en een cup a soup gedaan. Zino en ik zijn nog naar het dorp gegaan om terug met de tuktuk te gaan zodat we het konden filmen. Om 12.00 werden we met de taxi naar het busstation gebracht. Om 13.00 gingen we met de bus op naar Puno. We kregen water en een snackpakketje. Na 1 uur en 40 minuten een stop en later nog een stop. Totaal 6 uur rijden. Onze Engelssprekende gids was erg vriendelijk en enthousiast. Hij vertelde heel veel over de dieren en planten van de omgeving en over de mensen zelf. De plantjes zag je heel veel op de bergen. Ten eerste was er Tola, groen gras hoog in de bergen. Hiermee kan je goed koken op gas. Deze plant was ook in het wit, die wordt gebruikt voor thee, goed voor je keel. Op 4800m hadden we een soort groen gras/mos genaamd Yareta, dit zag je ook heel veel. Daarnaast heb je nog Muña en Icchu. Muña is een soort mint dat als thee wordt gebruikt. Het is een groene plant en het lijkt een beetje op een brandnetel. Icchu is bijna overal, het is geel en sprietelig gras. Het wordt heel veel gebruikt als dak. En het dak moet om de 5 jaar vervangen worden als je Icchu gebruikt, het dak is dan af en kan lekken. We kregen zelfs een stukje Muña om ff te ruiken en te zien. Van de rest had de gids allemaal afbeeldingen uitgeprint.
We kwamen rond 19.15 aan en werden met 2 taxi's naar het hotel gebracht. We zitten nu in hotel Utasa Inn op 4100 meter hoog, in Puno. Prima hotelletje alweer. Tot nu toe ook alles goed geregeld van de reis. We zijn lekker gaan eten, allemaal wel veel trek. Ook nog up to date van mijn hiel: het bloedt niet meer, alleen nog vocht. Ik heb vandaag mijn eerste stapjes gezet. Ik liep de hele tijd alleen op mijn tenen, wat ik niet heel lang vol hield. Nu loop ik op mijn hele voet, maar niet eerst op mijn hiel. Ik ga het opbouwen. In ieder geval kan ik morgen meedoen aan een wandeling op een eiland bij het tranenmeer. Nu maar snel slapen, morgen weer een vroeg eruit.

• 15 Augustus 2016 - 06:40

Lonneke:

Wat een mooi verslag. Of je mee reist, fijn dat jullie zo genieten.. Kijk al naar het volgende verslag uit. Veel plezier.
    Liefs Lonneke

• 15 Augustus 2016 - 08:59

John En Inek:

We hebben de reis ook op google-earth bekeken maar dat is lang zo echt en mooi niet zoals je erover schrijft. We zijn blij dat het beter gaat met Jente's hiel. We wensen jullie nog veel plezier en hopelijk nog veel mooi weer. We kijken uit naar de foto's en filmpjes. Dikke zoenen.

• 15 Augustus 2016 - 15:01

Ton:

Zo indrukwekkend zeg. Jullie zien nogal wat, beleven nogal wat. Prima hoor. Mooie verslagen ook. Zelfs ik kan het goed volgen. Maar ehhh, niet verwonderlijk dat jullie soms nogal moe zijn. Het lijkt af en toe wel of jullie nachtdienst hebben. Blij dat het met 'de hiel' de goeie kant op gaat. Maar die 5 uur pratende gids is volgens mijn moeder maar een amateur. Mijn moeder houdt alleen haar mond als ze slaapt. En zelfs dat is volgens mij niet geheel zeker. Wij hebben inmiddels van oma 2 heerlijke komkommers gekregen. Blij mee. Voor het overige, have fun but take care, zoals de Fransen zeggen.

• 15 Augustus 2016 - 19:01

Tieny Van Dam:

wat hebben jullie een druk programma
    maar jullie beleven zo wel veel
    jente gelukkig dat het weer aardig gaat.
    blijf lekker genieten van alles
    groetjes vader en moeder van dam

• 15 Augustus 2016 - 19:25

Marijke Of Jacob Jan Blom:

Goed om te horen dat je je eerste stapjes weer gezet hebt! ;-) we zijn erg benieuwd naar jullie foto's en filmpjes, het verhaal klinkt in ieder geval alsof jullie al heel veel mooie dingen hebben gezien. Geniet er nog even lekker van!
    Hier is het trouwens eindelijk weer een beetje mooi weer, alleen maar kou en regen gehad de laatste week.
    Groetjes aan iedereen, van ons.

• 15 Augustus 2016 - 21:50

Nico En Karin:

Weer mooie verslagen. Jammer dat je niet helemaal kon genieten van de hot springs, Je te. Maar er is dus vooruitgang. Nog veel plezier.